آیا اینستاگرام و واتساپ رفع فیلتر می‌شوند


اواسط شهریور ۱۴۰۱ مصوبه جدیدی از شورای عالی فضای مجازی منتشر شد؛ مبنی‌بر «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» که به تنظیم سیاست‌ها، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های کلان در همه ابعاد فضای مجازی و تنظیم‌گری سایر نهادهای تنظیم‌بخش بپردازد.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از مهم‌ترین موضوعاتی بود که سال گذشته به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری کشور و نیز اصلی‌ترین وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد.

اما طی یک هفته گذشته و در پی قطعی اینترنت، فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی و عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل بستر فعالیت شبکه ملی اطلاعات فراهم شد. 

در همین راستا وزیر ارتباطات عنوان کرد که مردم برای رفع نیازهای ارتباطی می‌توانند از پیام‌رسان‌های داخلی و برنامه‌های کاربردی داخلی استفاده کنند.

به گفته‌ی وی، خدمات دولت الکترونیک از طریق پنجره خدمات دولت در دسترس کاربران است و تنها روی برخی پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

یکی از نکات قابل توجه در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، اشاره به نرم‌افزارها و ابزارهایی نظیر VPN و فیلترشکن دارد که وزارت ارتباطات را ملزم به شناسایی و از دسترس خارج کردن آن‌ها می‌کند. براین اساس هر نوع فعالیت تجاری اعم از تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهایی مثل وی‌.پی‌.ان و فیلترشکن ممنوع است و استفاده از آن مشمول حبس و جزای نقدی می‌شود.

پیشتر نیز کارشناسان اعلام کرده بودند اختلال اینترنت، مربوط به شبکه زیرساخت نیست؛ بلکه در راستای اجرای سیستم و پیاده‌سازی و به‌روزرسانی سیستم فیلترینگ کشور است.

با همه‌ی این‌ها به نظر می‌رسد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به شکل تمام و کمال اجرا شده و به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان، رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ فعلا میسر نیست و ظاهرا برای همیشه اجرایی شده است.

به گزارش تحلیلگران، فیلتر شبکه اجتماعی اینستاگرام موجب نابودی بیش از ۹ میلیون کسب و کار شده که بر این بستر فعالیت می‌کردند و اگرچه وزیر ارتباطات اعلام کرده که بسترهای جدیدی برای فعالیت کسب و کارها فراهم شده، اما هنوز زیرساختی در این زمینه آماده‌سازی و فراهم نشده است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که به جای واتساپ چه اپلیکیشنی جایگزین خواهد شد؛ البته بسیاری بر این باورند که کاربران به سوی استفاده از تلگرام می‌روند، اما نکته حایز اهمیت این است که جایگزینی برای شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود ندارد ولی با توجه به سختگیری‌های صورت‌گرفته، آیا امکان استفاده راحت و بی دردسر از این شبکه اجتماعی وجود خواهد داشت یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *