خواص دارویی و درمانی شمشاد جنگلى‏

خواص دارویی و درمانی شمشاد جنگلى‏
فواید: عرق شکوفه آن براى تقویت دل و دماغ/ ۳۰ گرم از تازه تخم آن را که دانه‏هاى آن را خارج کرده باشید یا ۱۵ گرم از تخم خشک بى‏دانه آن را بخورید براى خشک کردن رطوبت‏هاى معده و روده، قطع جریان رطوبت از دهان/ ۳۰ تا ۵۰ گرم برگ تازه آن را در یک لیتر آب بجوشانید بعد صاف کرده و قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید جهت تصفیه خون، معرّق، تب‏بر و صفرابر، درمان روماتیسم مزمن و نقرس، رفع عوارض سفیلیس، درمان نزله ریه‏اى، ذات‏الجنت اخلاط خونى/ شستشو با آب پخته آن براى خارج شدن گره‏هاى مقعد/ خاک اره چوب آن را با حنا مخلوط نموده و خمیر کنید و بر سر بمالید براى تقویت مو و رفع سردرد/ خاک اره آن را با آرد گندم مخلوط کنید بعد با زرده تخم‏مرغ خمیر نموده و به موضع بمالید براى استحکام مفاصل و رفع سستى آن/

۳۰ تا ۵۰ گرم پوست ریشه آن را در یک لیتر آب بجوشانید بعد صاف کرده بنوشید جهت تصفیه خون، معرّق، تب‏بر، صفرابر، روماتیسم مزمن و نقرس، رفع عوارض سیفیلیس.
شمشاد رسمى‏
فواید: اگر ۳ تا ۴ عدد میوه آن خورده شود ایجاد مسهل شدید در اشخاص بالغ مى‏کند/ ۳۰ گرم میوه یا ۴۰ گرم برگ آن را در یک لیتر آب یا سرکه بجوشانید براى شستشوى ناراحتى‏هاى پوستى و خارش و زخم‏هاى ناشى از کمى ویتامین/ C مصرف آب جوشانده برگ آن در مورد زایمان‏هاى سخت.

__________________________________________________
(۱). مخزن الادویه اسرار گیاهان دارویى- مولف: عقیلى خراسانى- حاجى شریف به کوشش: احمد مقدم- کاظم- ناشر: شرکت باورداران- حافظ نوین- محدث.

فواید و خواص دارویی و درمانی ,فواید درختان,فواید و خواص درخت و درختچه,اسرار گیاهان,گیاهان دارویی,درخت درمانی,گیاه درمانی,فواید,درمان,دارو,خواص,ضررها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *