طرز تهیه میرزا قاسمی

آشنایی با طرز تهیه میرزا قاسمی غذای محلی گیلان از آشپزی آسان

طرز تهیه میرزا قاسمی

این بار هم دستور تهیه غذای مشهور میرزا قاسمی رو براتون آماده کردم

البته این دستور یکی نیست بلکه ۴ دستور مختلف برای سلیقه های مختلف را در ادامه میتوانید مشاهده کنید

درسته این غذای مخصوص شمالیهای عزیز هست ولی الان در خیلی از استانهای دیگه هم این غذا رو سرو میکنند

میرزا قاسمى اغلب با کته و ماهى شور روى پلو گذاشته شده یا با ماهى دودى و ترشى هفت بیجار خورده مىشود

مواد لازم

۱_ بادنجان درشت غیر تخمى _ ۱۰ عدد (۲ کیلو)

۲_ تخم مرغ _ ۳ تا ۴ عدد

۳_ سیر _ یک و نیم بته

۴_ نمک و فلفل _ به اندازه کافى

۵_ در صورت تمایل گوجه فرنگى متوسط _ ۳ عدد

۶_ روغن یا کره _ ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم

۷_ زرد چوبه _ نصف قاشق چاى خورى

طرز تهیه میرزا قاسمی

بادنجان ها را شسته با نوک کارد پوست آن ها را یک چاک میدهیم, آنها را روى آتش ذغال یا در کف فر کباب میکنیم تا بحدى که کاملا پخته شود. پوست و سر بادنجان را میگیریم. اگر تخمى باشد تا حد امکان تخم آنرا جدا مىنماییم سپس با نوک قاشق آنرا تکه تکه نموده و یا با گوشت کوب له میکنیم. سیرها را پوست کنده با کمى نمک با گوشت کوب کوبیده و با روغن و کمى زردچوبه تفت میدهیم تا طلائى شود. سپس بادنجان ها را با سیر و روغن یا کره و باز کمى زردچوبه مخلوط کرده روى حرارت ملایم در تاوه سرخ مىکنیم و مرتب هم میزنیم که ته نگیرد. آنقدر سرخ میکنیم تا تقریبا آبش جمع شود, آنگاه گوچه فرنگى ها را پوست کنده قاچ قاچ نموده به بادنجان ها اضافه میکنیم و باز کمى تفت میدهیم تا به روغن بیفتد. سپس بادنجان ها را کنار کرده در وسط تاوه یک قاشق کره ریخته تخم مرغ ها را در آن میشکنیم, وقتى تخم مرغ بسته شد آنرا آهسته با بادنجان ها مخلوط میکنیم. نمک و فلفل زده برمیداریم. نوش جانتان

=================================

============================

آشنایی با روش تهیه میرزاقاسمی
تهیه کننده مریم رشیدی:
یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شهرهای شمالی ایران، میرزاقاسمی است
که آن را هم می‌توان به صورت خوراک با نان مصرف کرد و هم به همراه برنج به عنوان خورش، ترکیبی لذیذ و دلچسب است.
این غذا حالا دیگر تنها در شمال کشور پخته نمی‌شود بلکه بین ساکنان شهرهای دیگر نیز طرفداران بسیاری دارد.

مواد لازم:

بادمجان، ۲ کیلوگرم
گوجه‌فرنگی، یک کیلوگرم
سیر، یک یا ۲ بوته
تخم‌‌مرغ، ۴ عدد
رب‌ گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق (در صورت تمایل)
روغن به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱ ـ ابتدا بادمجان‌ها را داخل فر یا روی شعل

ه آتش اجاق گاز یا منقل کبابی کنید؛ سپس پوست آنها را کنده و سرشان را جدا کنید.
نکته: برای آنکه باقیمانده پوست که به سختی به گوشت بادمجان چسبیده است نیز کنده شود، بادمجان‌های کبابی شده را زیر شیر آب بشویید.

۲ ـ پس از اینکه پوست بادمجان‌ها به خوبی کنده شد، آنها را روی تخته آشپزخانه قرار داده و با چاقو ساطوری کنید.
نکته: اگر نوع بادمجان‌ها تخم‌دار بود، پیش از ساطوری کردن، تخم آنها را جدا کنید.

۳ ـ حالا نوبت به پوست کندن سیرها می‌رس

د؛ این کار را با چاقوی کوچک نوک‌تیز انجام دهید ولی برای راحت‌تر شدن کار، کافی است حبه‌های سیر را از هم جدا کرده و داخل کاسه‌ای حاوی آب سرد بریزید و یک تا ۲ ساعت خیس کنید.
بعد از گذشت این مدت، آنها را از آب بیرون آورده و پوستشان را به راحتی بکنید، سپس آنها را با چاقو، ریز خردکرده یا رنده کنید. البته بعضی‌ها سیرها را در هاون می‌کوبند.

۴ ـ قابلمه‌ای را تا نیمه آب کرده و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا جوش آید، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت درسته و با پوست داخل آب جوش بیندازید و پس از ۳ دقیقه آبکشی کنید. به این ترتیب پوست گوجه‌فرنگی به آسانی کنده می‌شود. حالا گوشت گوجه‌فرنگی‌ها را ریز خرد کنید.

۵ ـ در قابلمه دیگری مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس سیر رنده یا خرد شده را داخل روغن بریزید و مقداری حرارت دهید تا کمی سرخ شود. پس از آن، یک قاشق مرباخوری زردچوبه اضافه کرده و همراه با سیر کمی تفت دهید. حالا نوبت به گوجه‌فرنگی و بادمجان می‌رسد.

۶ ـ پس از افزودن گوجه‌فرنگی و بادمجان‌، مقدار لازم نمک و فلفل را نیز اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا پخته شده و آب خود را از دست بدهد.

میرزاقاسمی هم خورش هم خوراک

۷ ـ در این فاصله، تخم‌مرغ‌ها را در کاسه دیگری بشکنید و با قاشق سفیده و زرده را با هم مخلوط کنید.

پس از اینکه مخلوط به روغن افتاد، تخم‌مرغ‌های مخلوط را روی مواد ریخته و در ظرف را بگذارید تا به اصطلاح بسته شوند؛ البته در این فاصله مواد را به همراه تخم‌مرغ هم بزنید. در ضمن در طول این مدت، حرارت اجاق گاز باید متوسط باشد. معمولا پس از گذشت مدت زمانی حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها غذا آماده است.

روش‌های دیگر:
بعضی‌ها تخم‌‌مرغ را به صورت جداگانه یا در گوشه‌ای از همان قابلمه سرخ کرده و  سپس با مواد مخلوط می‌کنند. بعضی دیگر پس از کشیدن مخلوط بادمجان و گوجه‌فرنگی در ظرف موردنظر، تخم‌مرغ‌ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درآورده و به همان صورت، درسته روی مخلوط می‌ریزند.

طرز تهیه میرزا قاسمی

=============================

=========================

طرز تهیه از دیدگاه گیله مرد عزیز

ضمنا بایستی عرض کنم که این فرمول کاملا اختصاصی بوده و اگه با روش تهیه برخی دوستان که دستی تو کار دارند فرق می کنه ناراحت نشن.
طرز تهیه برای ۴ نفر گشنه!
مواد لازم

بادمجان (مشکی(رنگ عشق) ترجیحا بدون تخمه) ۱٫۵ کیلوگرم

گوجه فرنگی (به قول گیلکها ” پامادور “) ۱ کیلوگرم

تخم مرغ (اگه تخم اردک باشه چه بهتر) ۵ عدد

سیر(خوب! پیشنهاد حقیر ۲ بوته بزرگ خیلی تند)

نمک و روغن-ترجیحا از نوع زیتون

Ok، دست بکار شوید پس از آماده کردن ذغال و وقتی که حسابی سرخ شد بادمجانها رو با حوصله کافی و با جون و دل کباب کنید.دوستانه بگم نشنوم که رو گاز کبابشون کردید!

کارتون که با بادمجونهای بی زبون تموم شد برید به سروقت گوجه ها پس از اینکه حسابی شستید تمامشونو به اندازه حبه قند ریز ریز کنید.(روایت است که گوجه ها رو باید پوست بکنید ولی به نظر من بذارید معده تان هم کمی بیشتر فعالیت کنه، نگران نباشید اگه از عهده پوست گوجه بر نیومد به راحتی به سیکل طبیعت برمیگرده!)

و اما سیر، پوست همشونو با بیرحمی هرچه تمام بکنید و میتونید با یه گوشتکوب له کنید یا اینکه با کارد به ۴ تکه قیمه کنید. حالا تموم سیرها رو بندازید توی یک تابه بزرگ که روغن زیتون خوشمزه رودبار شاید هم اسپانیا توشه،کمی تفت بدید ۵ دقیقه کافیه.(با روش من جوری آشپزی خواهید کرد که فقط یک تابه استفاده بشه)

اون گوجه های قیمه شده رو بریزید توی تابه سیر، بذارید حسابی حالشون جا بیاد. نیم ساعت وقت دارید اگه خواستید یک لیوان چای یا آب میوه نوش جان کنید(بابا بی خیال سیگار، بخدا ۵ ساله که ترک کردم و دارم حالشو می برم).

بادمجانها که یادتون هست، پوست شان را قلفتی در بیارید یادتون باشه واسه کباب کردنشون چقدر زحمت کشیدید،پس سعی کنید ذره ای از بادمجانها به همراه پوست کنده نشه! همشونو بخوابونید روی تخته و به قول اجنبی ها slice شون کنیدمهارتون زمانی مشخص میشه که اگه بتونید به ضخامت بیسکویت دربیاریدشون.

خوب حالا وقتشه بریزید توی همون تابه معروف و شعله رو روی حداقل بذارید. وقت بدید تا تموم مزه های داخل آن با هم بیامیزند و الحق نتیجه اش چه خواهد شد. نمک یادتون نره.

میریم سر وقت تخم مرغها و پس از اینکه حسابی همشون زدیم قبل از اینکه به مخلوط جادویی اضافه کنیم، مواد وسط تابه رو با یک قاشق چوبی به اطراف هدایت کرده و فرض کنید می خواهید آتشفشان فوجی رو simulation کنید. بریزید، البته تخم مرغها رو توی تابه و بذارید پخته بشن.

دیگه رسیدیم آخر کار و به آرامی همه مواد رو مخلوط کنید و ۵ دقیقه وقت اضافه بگیرید تا نتیجه کار مشخص بشه، مطمئن باشید نتیجه با فرمول من به نفع شما خواهد شد.

میرزا قاسمی تهیه شده با برنج یا نان قابل میل کردن هست و پس از غذا یادتون نره که فشار خون تون شاید کمی پائین بیاد ولی پس از یه چرت کوتاه همه چیز به حالت اولش برمی گرده.

عرض به حضورتون که این غذا حتی با استفاده از ماتریالهای کشور انگلیس (کاونتری و آکسفورد) هم تهیه شده که خوب جواب داده! پس می تونم به دانشجویان و مهاجرین محترم اونور آب هم پیشنهاد تهیه این غذا البته با فرمول ارائه شده رو بدم.

=============================

=====================================
طرز تهیه میرزا قاسمی غذای گیلانی از دید آکاایران

ابتدا بادمجان را پوست گرفته و با چاقو قطعه قطعه می کنیم سپس سیر رنده یا کوبیده شده را بهمراه یک قاشق چایخوری سرخالی زردچوبه و ۳-۲ قاشق غذا خوری روغن و کمی نمک با حرارت کم تفت داده تا طلایی شود…

طرز تهیه میرزا قاسمی غذای گیلانی

مواد لازم برای آشپزی آکا
(برای ۴ نفر) :
بادمجان متوسط : ۶ عدد ( کباب شده )
(یک برش عمیق در بادمجان ایجاد کنید سپس در معرض حرارت مستقیم قرار داده و مدام پشت و رو کنید تا حرارت به طور یکسان به همه قسمتهای بادمجان رسیده و مغز پخت شود)
گوجه متوسط : ۳ عدد
سیر : ۱ بوته متوسط
تخم مرغ : ۳-۲ عدد
رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
نمک ، فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم
روغن :به میزان دلخواه

طرز تهیه :
ابتدا بادمجان را پوست گرفته و با چاقو قطعه قطعه می کنیم سپس سیر رنده یا کوبیده شده را بهمراه یک قاشق چایخوری سرخالی زردچوبه و ۳-۲ قاشق غذا خوری روغن و کمی نمک با حرارت کم تفت داده تا طلایی شود سپس تخم مرغها را به آن اضافه کرده و آنقدر هم می زنیم تا مخلوط تخم مرغ و سیر به قطعات نیم سانتی تبدیل شود در این زمان بادمجان را به مواد اضافه کرده و خوب هم می زنیم .گوجه های پوست گرفته و نگینی شده را به بادمجان اضافه کرده و می گذاریم تا بمدت ۱۵ دقیقه با شعله متوسط (با در پوش )کاملا جا بیفتد بعد از پایان ۱۵ دقیقه مواد را کاملا هم زده و با پشت قاشق آنقدر می زنیم تا بادمجان و گوجه یکدست شود در این زمان رب را اضافه می کنیم و مواد را۱۰ دقیقه دیگر هم حرارت می دهیم تا کاملا جا بیفتددر پایان فلفل را اضافه می کنیم اکنون میرزا قاسمی آماده است.میرزاقاسمی هم با نان و هم با برنج خورده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *