گوسفند و خواص دارویی و فواید درمانی اجزای بدنش

گوسفند
فواید: خوردن گوشت آن جهت تولید خون، مقوى بدن و دل و جگر/ کلیه آن مقوى دل و جگر و معده و کلیه/ زیاد خوردن مغز سر آن باعث فراموشى/ خوردن مداوم آب گوشت آن با سرکه و عسل بسیار مقوى بدن، مانع غش، رفع‏کننده خفقان، لاغرى بدن/ بلعیدن پیه آن بعد از ذبح که هنوز سرد نشده و نیز گداختن نیم‏گرم آن جهت سرفه، درد سینه، تنگى نفس، سوزش ادرار بسیار مفید/ گوشت گرم تازه ذبح شده آن را بر اعضاى ضربه دیده ببندید به سرعت درد را از بین مى‏برد و مانع تورم و زخم شدن مى‏گردد…..

مالیدن خاکستر گوشت سوخته آن جهت رفع سفیدى چشم/ خون آن گرماگرم جهت رفع خارش، منع آبله زدن اعضاى سوخته/ مالیدن سرگین آن جهت کاهش ورم‏ها، التیام زخم‏ها و با موم و روغن گل گداخته جهت سوختگى آتش/ مالیدن سرگین خیسانیده در گلاب‏
فوائد و خواص انسان وحیوان، ص: ۲۸
جهت باز نمودن دُمل‏ها/ خاکستر سُم آن جهت داءالثعلب/ جایز نبودن خوردن گوشت آن در زمان وبا و طاعون به جهت آن‏که بسیار تولید خون مى‏نماید/ براى کاهش از سنگینى خاصیت گوشت آن، خوردن آن با سرکه یا قراقروت یا کشک و یا سماق.

__________________________________________________
(۱). مخزن الادویه اسرار گیاهان دارویى جانور درمانى- مولف: عقیلى خراسانى- حاجى شریف- به کوشش: احمد مقدم- کاظم- ناشر: شرکت باورداران- حافظ نوین- محدث.
فوائد و خواص انسان وحیوان‏

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *