همه هنرمندان ایرانی مقیم خارج می‌توانند به کشور برگردند؟



در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عبدالله سهرابی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان با بازگشت به ایران از آزادی پس از بازگشت برخوردارند؟ و تضمینی وجود دارد که ادامه فعالیت آنان در ایران به مشکل بر نخورد؟ گفت: خوشبختانه در خصوص تردد ایرانیان تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است. همانطور که قبلاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردند، برای هیچ‌کس موانع برای تردد وجود ندارد و همه ایرانیان می‌توانند به زادگاهشان سفر کنند. قبل از کرونا سالی ۸۵۰ هزار نفر ایرانی تردد داشتند. این آمار در دوران کرونا به سالی ۳۵۰ هزار نفر کاهش یافت. اما الان این تعداد بیشتر شده و رفت‌وآمد‌ها به ایران ادامه دارد.

سهرابی در پاسخ به این سوال که هنرمندانی که متناسب با فضای خارج از کشور فعالیت داشتند، اگر بخواهند به ایران باز گردند و پذیرای چارچوب‌های جمهوری اسلامی ایران باشند، باز هم بخاطر فعالیت‌های خارج از کشور شامل تشکیل پرونده‌های قضایی خواهند شد؟ تصریح کرد: در اینجا متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کارگروه فرهنگ و رسانه متولی این موضوع است و آقای مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارتخانه به جدّ پیگیر رفع مشکلات هنرمندان است. 

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور درباره پرونده تتلو هم توضیح داد: جزئیات پرونده ایشان را باید از مقام قضایی سوال کرد. فقط می‌دانم پرونده تتلو در جریان رسیدگی است.

سامانه «پرسمان تردد» سامانه‌ای برای استعلام وضعیت تردد ایرانیان خارج از کشور

وی ادامه داد: شاید درصد کمی از ایرانیان که یا سلبریتی هستند، یا منصب و جایگاه اجتماعی دارند، پرونده قضایی برایشان تشکیل شده است. ما کمیته‌ای به نام «پرسمان تردد» طراحی کردیم. همه کسانی که خواهان ورود به ایران هستند، در این سامانه وارد می‌شوند و ظرف ۱۲ تا ۱۵ روز وضعیتشان از جهت داشتن پرونده اعلام می‌شود. طبق آمار، کسانی که از ما درخواست تردد داشتند و مشکلات امنیتی داشتند، شاید تعدادشان به ۲۰ نفر هم نرسد. بخشی از آنان سیاسی هستند، که در کمیته‌ها در حال بررسی هستیم. اگر پرونده‌ای منجر به صدور حکم نشود، این افراد مشکلی برای تردد ندارند. 

موانعی برای بازگشت ایرانیان وجود ندارد

به گفته دستیار وزیر خارجه، بعضی‌ها فقط در فضای مجازی فضاسازی می‌کنند. اما ما آمادگی ورود ایرانیان به داخل کشور را داریم. حتی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به طور رسمی اعلام کردند موانعی برای بازگشت ایرانیان وجود ندارد. از آنجایی که حدود یک میلیون ایرانی دو تابعیتی هستند، هیچ مانعی برای تردد آنان وجود ندارد. مگر کسی شاکی خصوصی داشته باشد، یا پرونده قضایی داشته باشد. آن دسته از افرادی هم که پرونده امنیتی دارند، تکلیفشان مشخص است.

سهرابی درباره تشکیل پرونده امنیتی برای آن دسته از افرادی که جایگاه اجتماعی بین ایرانیان داشتند، تصریح کرد:، چون آن‌ها جایگاه اجتماعی بین ایرانیان در خارج از کشور داشتند، فریب خوردند و وارد جریاناتی شدند، که پرونده برایشان تشکیل شده است. معمولاً فعالیتشان هم مرتبط با فتنه ۱۴۰۱ است. بعضی‌ها هم از قبل پرونده‌هایی داشتند، که دستگاه‌های مراقبتی ما مشغول رسیدگی هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف افرادی که پرونده‌های امنیتی دارند، مشخص است؛ اما کسانی که فقط در بزنگاه‌های سیاسی بخاطر همدردی با مردم واکنش نشان می‌دادند، چه می‌شود؟ گفت: در جلسه‌ای که مرداد ماه سال جاری داشتیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رئیس جمهور به این موضوع اشاره کردند. ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم. اگر با «پرونده خاصی» رو‌به‌رو نباشند، پذیرای آنان هستیم. 

 مکلف به خدمت‌رسانی هستیم

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه ما در وزارت امور خارجه در جهت خدمت به ایرانیان وظیفه داریم و مکلف به خدمت‌رسانی هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از افراد در جریان سفر به نیویورک به من پیغام داده بود، گذرنامه‌ام را بدهید. ما هم گفتیم گذرنامه‌تان را می‌دهیم و مشکلی با این موضوع نداریم. حال اگر کسی ممنوعیت دارد، مقام قضایی مسئول پیگیری پرونده است. اگر کسی فکر می‌کند پرونده قضایی دارد، به راحتی می‌تواند به سامانه «میخک» و کمیته «پرسمان تردد» مراجعه کند و ما ظرف حداکثر ۱۵ روز به آن‌ها جواب می‌دهیم.

گفت‌وگو از نفیسه خلیلی

دانلود سریال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *