شعبان؛ ماه پیامبر اکرم (ص) و صلوات است



در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان، کارشناس مذهبی درمورد فضیلت ماه مبارک شعبان بیان کرد: ماه مبارک شعبان تنها ماهی است که در آن عزای آل الله نداریم و در این ماه، شادی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم است. زیرا در این ماه پرمنزلت، ولادت آقا امام حسین علیهم السلام، آقا حضرت ابوالفضل العباس علیهم السلام، امام سجاد علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام فرزند برومند حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و در نیمه شعبان، ولادت منجی عالم بشریت آقا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «سَمّاهُ ربُّنا شَعبان لِتَشَعُّبِ الْخَیْرَاتِ‏ فِیهِ‏»، یعنی خدا این ماه را شعبان نامیدند. چون شعبه‌های خیرات به سوی ما جاری و نازل شده و ابوابی از خیرات به روی ما باز می‌شوند. معنای تشعب خیرات این است که خیرات یک سرچشمه و مبدأیی دارد و شعبی پیدا می‌کند و جاری می‌شود. بنابراین، پروردگار عالم تمامی خیرات را در ماه مبارک شعبان، شعبه شعبه کرده اند و به همین دلیل، باید از این ماه استفاده کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان تصریح کرد: ماه مبارک شعبان چند ویژگی دارد. اول این که مقدمه ماه مبارک رمضان، ماه شعبان است و در این ماه، بالاترین مناجاتی که وجود دارد مناجات شعبانیه است که حاج سید احمدآقا خمینی رحمت الله فرمودند که امام خمینی رحمت الله علیه در تمام ماه مبارک شعبان مناجات شعبانیه را قرائت می‌کردند و به جز ماه مبارک شعبان، سه شنبه‌ها نیز به مناجات شعبانیه مداومت می‌کردند.

«وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ و، چون تو را بخوانم دعاى مرا اجابت فرما.» ان شاءالله تا پایان ماه مبارک شعبان از مناجات شعبانیه استفاده کنیم که فوق العاده پر خیر و پر برکت است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: شعبان ماه پر خیر و برکت و ماه صلوات است. گفته اند که شعبان ماه پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم است. یعنی ماه پیامبر خداست و آن‌هایی که دوست دارند در درگاه الهی رتبه‌ای داشته باشند و مقدمات ورودشان به ماه مبارک رمضان فراهم شود در ماه شعبان از نام مبارک خاتم الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم استفاده کنند و فراوان برای ایشان صلوات بفرستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان افزود: صلواتی که معمولاً در مساجد، بعد از نماز عصر خوانده شده در قسمتی از آن گفته می‌شود: «اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَهِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَهِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ، وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.» «خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، کشتی روان در اقیانوس‌های عمیق، هرکه به آن توسّل جوید ایمنی یابد و هرکه آن را رها کند غرق شود، پیش افتاده از آن‌ها از دین خارج است و عقب مانده از آنان نابود است و همراه آنان ملحق به‌حق است.» این صلوات شعبانیه جزء پربرکت‌ترین آثار و اذکار ماه مبارک شعبان است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: تفاوت ماه مبارک شعبان با ماه‌های دیگر این است که بندگان از خیرات و برکات شعبان وارد ماه مبارک رمضان می‌شوند و ماه‌های دیگر، این خصوصیت را ندارند و تفاوت دیگر این ماه مبارک با دیگر ماه‌ها این است که ما در شعبان عزا نداریم و سراسر شادی وجود دارد و به همین دلیل، امتیاز ماه مبارک شعبان در مقایسه با دیگر ماه‌ها بالاتر است و امام سجاد علیهم السلام در دعای ورود به ماه مبارک رمضان فرموده اند که خداوندا ما را به ماه مبارک رمضان برسان.

دانلود سریال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *