پیش‌بینی حضور بیش از یک میلیون نفری مردم در امامزاده‌ها در لحظه تحویل سال



حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی – اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری انعکاس اقدامات و دستاورد‌های سازمان در سال ۱۴۰۲ ابتدا به تشریح عملکرد روابط عمومی اوقاف پرداخت و گفت: در حوزه کار‌های حقوقی سازمان اوقاف ۱۵ هزار و ۴۰۱ پرونده جاری و با پرونده‌های استان‌های کشور ۱۵ هزار و ۴۳۱ پرونده در محاکم مطرح است.

حجت‌الاسلام عادل درباره حکم تعداد پرونده‌هایی که به نفع و ضرر موقوفات صادر شده، توضیح داد: پرونده‌هایی که اولویت شاخص و ملی دارند، ۷۶۰ پرونده است. پرونده‌های ملی و شاخصی که از ابتدا تا انتهای سال به نفع موقوفات منتهی به صدور حکم شده، ۱۰۰ پرونده است. دیگر پرونده‌هایی که صدور حکمش به نفع موقوفات بوده، یک هزار و ۸۴۲ پرونده بوده است. پرونده‌هایی هم حکمش علیه موقوفات صادر شده، ۱۶۴ پرونده بوده است. 

سخنگوی سازمان اوقاف درباره اخذ اسناد مالکیت رقبات افزود: در سال ۱۴۰۲، ۱۶ هزار و ۵۲۰ فقره سند تک برگ دارای موقوفه صادر شده است. درباره تجدید اسناد اجاره رقبات هم ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ فقره است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت امین یا هیئت امنا در مدیریت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شد، افزود: در بند ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان آمده است که سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند در اموری که به عهده این سازمان است، شخص یا هیئتی از اشخاص متدین و معروف به امین را به عنوان امین یا هیئت امنا تعیین کند. 

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: به دلیل محدودیت‌هایی که در بکارگیری نیروی انسانی در چارچوب سازمان اوقاف وجود داشت و سیاست چابک‌سازی دولت و محدودیت منابع انسانی موجود و رویکرد کاهش تصدی‌گری و افزایش نقش نظارتی، رویکرد استفاده از فرد امین به صورت جدی اجرا شد. طی ۳ سال گذشته ۷۲۰ بلوک موقوفه و رقبات دسته بندی شدند. در حال حاضر، ۱۴۰۰ نفر امین زیر نظر روسای ادارات اجرایی در بلوک موقوفات در حال فعالیت هستند.

معاون فرهنگی – اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح عملکرد اقتصادی سازمان پرداخت و گفت: حجم ریالی طرح‌هایی که در کمیسیون اقتصادی مصوب شده، حدود ۱۳ همت یعنی ۱۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان است، که در مجموع ۱۲۸ طرح مسکونی، ۱۸۶ طرح تجاری، ۵۸ طرح خدماتی، شش طرح در حوزه شیلات، ۱۰ طرح در حوزه شرکت‌های صنعتی، ۲۳ طرح و پروژه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، ۳۹ طرح در حوزه گردشگری، ۱۳۱ طرح در حوزه کشاورزی، هشت طرح در حوزه دامداری و ۸۵ طرح شامل خرید رقبه از عواید موقوفات و پنج طرح شامل احداث و توسعه بیمارستان بوده است. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی مربوط به پروژه‌های تجاری است و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه غیر عمرانی مربوط به پروژه‌های کشاورزی است.

وی به فعالیت‌های عمرانی در اماکن و بقاع متبرکه پرداخت و افزود: ۷۳۵ بقعه شامل یک هزار و ۶۱ پروژه شامل حفظ، نگهداری، تکمیل، توسعه و بازسازی بقاع متبرکه شدند، که بالغ بر ۳۴۷ میلیارد تومان هزینه شده است. ۷۱ میلیارد تومان هم برای تعمیر و نگهداری رقبات عرصه و اعیان وقف هزینه شده است. برای احداث پروژه‌های جدید عرصه و اعیان وقف یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

در حال تکمیل …

دانلود سریال

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *