فوائد و خواص شیر حیوانات

شیر
شیرها به ترتیب شیر مادیان و شتر و ماده‏ خر و گاو و بز شکم را نرم مى‏کنند.

انفیه و چکاندن شیر الاغ در بینى و گوش جهت رفع یبس آن، بى‏خوابى، سردرد گرم، درد گوش گرم، سوزش لثه، لوزتین، تقویت و درد دندان/ خوردن آن جهت درمان سل، دق، سرفه و سینه و خونریزى/ حقنه آن جهت اسهال خونى و زخم رحم/

مضر: سردرد

مصلح آن: گلنگبین.


نوشیدن شیر مادیان، محرک اشتها و باه، رفع تشنگى، درمان انواع دق/ گویند اگر هر سال کمى از آن به طفلى که آبله نگرفته بخورانند در آن سال آبله نگیرد و اگر به آبله مبتلا شود تنها به چند دانه آبله مبتلا شود.
دوغ گاوى براى بیرون دادن مراره خوب است.
بهترین شیر براى آدمى شیر پستان زن است.
بهترین شیر نوشیدنى آن است که از پستان بمکند یا همین‏که دوشیده شد، بخورند.
اگر با شیر دوشیده حقنه کنید زخم‏هاى زهدان را علاج مى‏نماید.
شیر شهوت‏انگیز است. هر شیر حتى شیر ترش بادزاست.
شیر جوشیده یا شیرى که به وسیله سنگ آهن سرخ شده در آتش گرم کنند حتماً قبض‏کننده و شکم را بند آورد.
شیر ترش و پخته اسهال زردابى و خونریزى را بند آورد. شیر ترش بى‏چربى تب دق را قطع مى‏کند اما باید در حالتى باشد که با اشتها آن را بخورید.
کسى که سم خورده یا از ساس و خربق و تاج‏الملوک و سایر داروهاى خورنده مسموم شده نوشیدن شیر براى او مفید است.
شیر بسیار خوب آن است که رنگش بسیار سفید و قوامش معتدل باشد و قطره‏اش بر ناخن نلغزد و باقى بماند؛ حیوانى که شیر از او مى‏دوشند از گیاه ارزنده و خوب چریده باشد؛ در شیر مزّه مایل به ترشى و تلخى و تندى یا بوى گند حس نشود؛ باید شیر را همین‏که دوشیدند به کار برند و نگذارند تغییر یابد.
نباید پنداشت هر حیوانى که مدت حاملگى‏اش از مدت باردارى زن بیشتر یا بسیار کمتر باشد، شیرش خوب نیست، اما هرچه نزدیک به این مدت باشد، مناسب‏تر است. مانند شیر گاو که از سایر شیرها بهتر است.

اگر شیر با عسل نوشیده شود زخم‏هاى درون را از اخلاط پرمایه پاک گرداند. و به هضم شیر کمک مى‏نماید.
کسى که شیر مى‏نوشد، باید بعداً آرام گیرد تا مبادا شیر تباه گردد و بترشد. اما نباید بعد از شیر نوشیدن فوراً خوابید و نباید قبل از آن‏که تماماً هضم مى‏شود غذاى دیگر خورد.
شیر براى کسانى‏که خونریزى دارند خوب نیست و براى درون هم بسیار خوب نیست.
شیر در بهاران نسبت به شیر تابستان آبکى است. هرچه تابستان پیش برود شیر غلیظ و پرمایه‏تر مى‏گردد. شیر وسط تابستان بهترین است اما ممکن است بعد از نوشیدن به علّت گرما تغییر یابد.
شیر را اگر بر صورت مالند اثرهاى زشت را مى‏زداید. نوشیدن شیر براى زیبایى رنگ بسیار مفید است. اما گاهى لکه‏هاى سفید در چهره به وجود مى‏آورد که در این باره شیر شتر بسیار خوب است و بیم لکه آوردن ندارد.
شیر را با شکر بخورید زیرا رنگ صورت را بسیار زیبا کند به ویژه زنان از آن بسیار بهره مى‏برند.
شیر فربه‏کننده است و حتى آب پنیر هم فربهى دهد، چنان‏که کسانى‏که مزاج گرم و خشک دارند اگر آب پنیر بنوشند و اسهال شوند دلیل چاق شدن آنهاست. زیرا آب پنیر با مزاج آنها سازگار است. خلطهاى بد را به وسیله رطوبتش بیرون ریزد و غذا را از آلایش دور دارد و براى فربهى بخشیدن آماده‏تر مى‏شود. همچنین کسانى‏که مزاج گرم و خشک دارند اگر ماست را با ویتامین آهن بخورند بسیار زود فربه مى‏شوند. آب پنیر را بنوشند یا بر صورت بمالند لکه‏ها و اثرها را از بین مى‏برد.
اکثراً از اثر شیر نوشیدن دمل‏هاى بد و آماس‏هاى تباه و بادکردگى و سرخ شدن پوست و گرى و خارش از بین مى‏رود به شرطى که نوشنده چیزى در مزاجش نباشد که ضد شیر باشد و شیر را تباه کند و آن را به زرداب تبدیل نماید.
کسانى که ورم‏هاى داخلى دارند بهتر است از خوردن شیر پرهیز کنند.
شیر عموماً با اعصاب سازگار نیست و براى بیماران عصبى و به ویژه که آن بیمارى سرد و بلغمى باشد خوب نیست.
شیر فراموشى، غم، وسوسه را از بین مى‏برد.

شیر براى دندان خوب نیست و آنها را مى‏خورد و خرد مى‏کند به ویژه اگر دندان انسان سردمزاج باشد. همچنین لثه را سست مى‏کند. پس بهتر است بعد از نوشیدن شیر با عسل و سکنجبین مضمضه کنند.
شیر براى بیماران سر درد و سرگیجه خوب نیست.
اگر شیر را در چشم دوشند براى مداواى چشم درد و دفع گزند مواد گرم و ناسازگار که به چشم آیند مفید است و زبرى را از بین مى‏برد و براى از بین بردن نقطه خونى مفید است.
اگر شیر با سفیده تخم‏مرغ و روغن خام گل مخلوط کنید و بر چشم درد گذارید بسیار مؤثر است.
در دهان گردانیدن و غرغره کردن شیر داروى خفگى‏ها و آماس زبان کوچک و لوزتین است.
آب پنیر در علاج یرقان مفید است. و زرداب سوخته را ریزش مى‏دهد. و نیز مخلوط با افتیمون سوداى سوخته را بیرون مى‏راند.
شیر اشتهاى خوراک مى‏دهد و تشنگى‏آور است.
شیر ترش (ماست) بسیار بد گوارش است و خلط خام به وجود مى‏آورد اما معده‏اى که به طور عارضى گرم باشد آن را هضم مى‏کند.

__________________________________________________
(۱). مخزن الادویه اسرار گیاهان دارویى جانور درمانى- مولف: عقیلى خراسانى- حاجى شریف- به کوشش: احمد مقدم- کاظم- ناشر: شرکت باورداران- حافظ نوین- محدث.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *