فواید و خواص درمانی خوردن ماهی و ضررهای آن

ماهى‏
بهترین نوع ماهى عبارت است از: بسیار بزرگ و کلفت و سخت گوشت نباشد. و نیز بو نگرفته باشد و بسیار خشک و بسیار چرب نیز نباشد.
بهترین گوشت ماهى آن است که بتوان با دست آن را از هم جدا نمود. از ماهى‏هاى سفت گوشت باید کوچک‏ترها را و از ماهى‏هاى سست گوشت بزرگ‏ترها را براى خوردن انتخاب کرد.
بهترین جا براى ماهى خوب آبگیرهاى سنگى و آب‏هایى است که بر ریگزار جارى هستند. آبگیرهاى شیرین و دور از آلایش خوب هستند. آبگیرهاى سیاه گل، مرداب، آب‏هاى بیابانى، دریاچه‏هاى که چشمه در آن نجوشد و به رودخانه نریزد ماهى خوب پرورش نمى‏دهد.
ماهى دریاى جنوب، خوب و لطیف است.


بهترین خوراک ماهى این است که بر ظرف بریان کنند. ماهى سرخ شده در روغن با ادویه‏جات براى کسانى که معده نیرومند دارند خوب است. اما برشته‏اش غذایى‏تر و دیرتر به معده مى‏رسد.
بهترین طریقه پختن ماهى آن است که اول آب را بجوشانید و سپس ماهى را در آب جوشیده بیاندازید.
همه انواع ماهى‏ها سردند. ماهى شور گرم و خشک است و هرچه کهنه‏ تر شود گرمى و خشکى آن زیادتر مى‏شود.
ماهى تازه بلغم آبکى آورد. اعصاب را سست مى‏کند و تنها با معده‏اى که بسیار گرم باشد سازگار است.
سر ماهى خشکیده نمک سود شده و سوخته در آفتاب را اگر بر موضع گزش سگ هار یا کژدم بگذارید مفید است.
فواید انواع آن: بریان کردن تازه آن در آتش بهتر از بریان کردن در روغن است/ تولیدکننده منى و شیر و پیه کلیه، نرم‏کننده ریه و جهت سل، دق، ضعف کبد، یرقان/ کباب آن با آبغوره و سماق جهت درمان اسهال.
خوردن ماهى تازه بریان با پیاز تازه سبز و آشامیدن نوشیدنى معتدل بعد از آن تولیدکننده منى و نعوظ/ ماهى را در آرد خوابانده و سپس با روغن بریان نمایید و بخورید، ایجاد تشنگى بسیار و دیرهضم/

مضر: نوشیدن آب بسیار پس از خوردن آن

مصلح آن: پختن آن با روغن گاو یا روغن بادام یا کنجد و خوردن زنجبیل پرورده، عسل، گلقند.
مالیدن نمک‏سود آن جهت ورم مقعد، گزیدن عقرب و سگ دیوانه/ مالیدن استخوان سوخته آن جهت درمان لک‏هاى سفید پوست/ خوردن ماهى بدون آرد و نان باعث هضم سریع‏تر آن.

__________________________________________________
(۱). مخزن الادویه اسرار گیاهان دارویى جانور درمانى- مولف: عقیلى خراسانى- حاجى شریف- به کوشش: احمد مقدم- کاظم- ناشر: شرکت باورداران- حافظ نوین- محدث.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *