ایستگاه پایانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر/ برگزیدگان معرفی شدند


آیین اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر کشور شامگاه پنجشنبه -۱۲ بهمن- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ، مهدی حامد سقاییان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارای ۱۲ بخش فعال است که پنج بخش جدید در این میان به چشم می‌خورد؛ بخش‌هایی که یا پیشتر نبوده و یا کمتر دیده شده‌اند. مسابقه تئاتر ایران، دانشجویی، بین‌الملل، غزه، هویت ملی، نمایش تلویزیونی، فراگیر، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۲ است.

بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی غزه و فراگیر برای نخستین بار است که در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود.

در ابتدای مراسم یاد و خاطره هنرمندان درگذشته تئاتر در یک سال گذشته همچون اسماعیل سلطانیان، آتیلا پسیانی، فردوس کاویانی، بیتا فرهی، شهرام عبدلی، آرش میراحمدی، پروانه معصومی، حسام محمودی، الهام شکیب و حسن همتی گرامی داشته شد.

در این مراسم تعداد ۱۶۰ نامزد منتخب بخش‌های مختلف حضور دارند که ۹۰ هنرمند برگزیده روی صحنه می‌روند.

اسماعیلی وزیر فرهنگ

چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر با شکوه برگزار شد

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه فجر، ماه رجب و عید مبعث گفت:  از اصحاب نجیب و عزیز تئاتر، پیشکوستان و هنرمندان که افتخار دادند و در این جلسه حضور یافتند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه از همه اهالی بزرگوار تئاتر از نواحی مختلف کشورمان تشکر می کنم، تصریح کرد: بسیار خوشوقتیم که در سایه الطاف الهی جشنواره ۴۲ تئاتر فجر با شکوه و حضور موثر اصحاب هنر و تئاتر به خوبی برگزار شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امسال هم، چون سال گذشته جشنواره های منطقه ای نقش مهمی در ایجاد رونق برای رشد و تعالی تئاتر در سراسر کشور ایفا کردند.

تئاتر حوزه‌ای جریان ساز در بین همه هنرهای نمایشی است

وی افزود: از استان هایی که میزبانی این امر را برعهده داشتند تشکر می‌کنم. تشکر بالاتر برای شما هنرمندان عزیز و گروه های هنری است که با حداقل امکانات و همه مشکلات، چراغ هنر و تئاتر را فروزان نگه داشتید است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: عدالت فرهنگی شعار ما بوده است و تلاش کردیم در طول دوره خدمت گذاری این امر محقق شود خوشحال هستیم از مناطق مختلف کشور از جزیره خارک گرفته تا سایرنقاط ایران هنرپرور، هنرمندان بر این صحنه حاضر شدند.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه تئاتر حوزه‌ای جریان ساز در بین همه هنرهای نمایشی است چراکه بخش های مهم و اصلی در هنرهای نمایشی از تئاتر سرچشمه می گیرند هرچه قدر تئاتر رونق داشته باشد به تبع آن سایر بخش های هنری از رونق برخوردار خواهند بود.

وی افزود: امسال همکارانم  تئاتر دانشجویی را هم به صحنه آوردند و دانشجویان آینده این حوزه را بیش از گذشته رونق خواهند داد.

وی با بیان اینکه از سازمان بهزیستی به خاطر همکاری‌های صورت گرفته تشکر می کنم، افزود:  افتخار داشتم در تئاتر شهر در خدمت عزیزان توان یاب بودم و قول دادیم مجموعه های هنری برای این عزیزان تناسب سازی شود که در سال آینده شاهد حل مشکل این عزیزان هنرمند خواهیم بود.

غزه بخش مهم تئاتر فجر

وزیر فرهنگ تصریح کرد: از دیگر بخش ها می توان به بخش مربوط به مظلومان غزه اشاره کرد اتفاق هولناکی در حال وقوع است و برابر دیدگان همگان بیش از ۲۰ هزار نفر در غزه به شهادت رسیدند که بخش عمده آنان زنان و کودکان بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مایه تأسف است که وجدان های بشری و مجامع بین المللی در برابر این فجایع در سکوت مرگبار به سر می برند اما ما این افتخار را داشتیم که امسال در همه جشنواره های هنری مهمی که برگزار کردیم بخشی را به غزه اختصاص دهیم.

وی افزود: معتقد هستیم خون مظلومان و کودکان گریبان نانجیبان کودک کش را خواهد گرفت و به زودی اضمحلال این رژیم نژاد پرست را جشن خواهیم گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: باید از همکارانم در حوزه معاونت هنری بابت زحماتشان که با امکانات کم و مشکلاتی که در این عرصه داریم و جشنواره امسال را پر رونق برگزار کردند تشکر کنم.

وزیر فرهنگ گفت: قرارگاه شهید آوینی در وزارت فرهنگ تشکیل شده است و انجمن های نمایشی در همه استان ها را مورد حمایت ویژه قرار دادیم؛ در سالهای گذشته حمایت ناچیزی از انجمن های هنری صورت می گرفت اما امسال سرانه ای بسیار خوب در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت تا عزیزان ما در این قرارگاه بتوانند شکوه و رونقی بیش از گذشته در فرهنگ و هنر ایجاد کنند.

دانلود سریال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *