طرز تهیه ترشی مخلوط

آشنایی با آموزش طرز تهیه ترشی مخلوط از آشپزی آسان

طرز تهیه ترشی مخلوط

ترشی یکی از روشهایی است که برای نگه داشتن مواد غذایی با کمک سرکه از آن استفاده میشود که انواع مختلف دارد

که در این سری قصد داریم ترشی مخلوط رو آموزش بدیم

بعلاوه ادویه ترشی را نیز در ادامه خواهید دید و نکات آموزشی و سایر مطالب را در ادامه مطالب بخوانید

دستور تهیه از آشپزی آنلاین

مواد لازم:
بادمجان قلمی=۵۰۰ گرم
خیار متوسط=۵۰۰ گرم
هویج=۵۰۰ گرم
گل کلم=۵۰۰ گرم
مغز کرفس=۵۰۰ گرم
پیاز ریز سفید=۵۰۰ گرم
سیب زمینی ترشی=۵۰۰ گرم
سیر=۱ بوته
فلفل سبز قلمی=۵۰ گرم
موسیر خشک=۲۵۰ گرم
سبزی ترشی(مرزه،ترخان،ریحان،شوید،نعناع،جعفری)=۵۰۰ گرم
ادویه ترشی=۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه=۲ قاشق مرباخوری
نمک و فلفل=به میزان لازم
سرکه=به میزان لازم
طرز تهیه:
۱٫ابتدا موسیر را با آب سرد بشویید سپس به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد خیس کنید.هر چند ساعت یک بار آب را عوض کنید سپس در آبکش ریخته تا آب آن برود آنگاه روی پارچه تمیزی پهن کنید تا کمی خشک شود.
۲٫بادمجان ها را بشویید و با پوست به اندازه دلخواه خرد کنید؛با کمی سرکه و نمک بگذارید چند جوش بزند ولی له نشود؛سپس در آبکش ریخته و صبر کنید تا سرکه اضافی و تلخی آن برود.
۳٫بقیه مواد را بشویید،پیاز و هویج را پوست بگیرید و مواد را به دلخواه خرد کنید.
۴٫تمام مواد را با هم مخلوط نموده و در ظرف مناسب ریخته و لابلای مواد،ادویه و سبزیجات و نمک و زردچوب را بریزید تا ظرف پر شود.
۵٫مقداری سرکه روی مواد ریخته تا جایی که روی مواد را کاملا بگیرد سپس در آن را محکم ببندید و در جای خنک قرار دهید تا ترشی جا بیفتد(حداقل یک ما).

==================================

مواد لازم برای ترشی مخلوط خاله خانم

مواد لازم :

گل کلم ==یک کیلو و نیم

کلم برگ سفید ==نیم کیلو

سبزی معطر * پاک شده ==نیم کیلو

کرفس خرد شده ==نیم کیلو

هویچ خرد شده ==نیم کیلو

سیر ==به دلخواه

فلفل قلمی سبز تند ==۲۰۰ گرم

بادمجان ==یک کیلو

پیاز ریز ==۳۰۰ گرم

موسیر ==۱۰۰ گرم

سیب ترشی ===نیم کیلو

نمک ، فلفل سیاه ، زردچوبه ==روی هم ۱ لیوان پر

ادویه ترشی ===به دلخواه

سرکه قرمز ==به مقدار لازم

خیار ==۲۰۰ گرم

طرز تهیه

سبزی را پاک کنید و خوب بشوئید و بگذارید تا کاملا خشک شود . بعد ریز خرد کنید و کنار بگذارید .

کلم برگ ، گل کلم ، کرفس ، هویچ ، سیب ترشی و خیار را نیز ابتدا خوب بشوئید و خشک کنید بعد به اندازه مورد نظر خرد کنید و کنار بگذارید . ( سعی کنید تا جای ممکن اندازه ها یکدست باشند )

بادمجان را با پوست به اندازه دلخواه خرد کنید و بعد در مقداری سرکه به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت خیلی کم بجوشانید .

سرکه بادمجانها را دور نریزید . سیر را هم بعد از حبه کردن در همان سرکه به مدت ۳-۵ دقیقه کمی بجوشانید تا وقتی ترشی کاملا آماده مصرف شد ، سیرها سفت و خام نمانده باشند .

موسیر را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید .

یک سفره تمیز پهن کنید و مواد را کم کم روی آن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید . در این مرحله از مخلوط نمک ، فلفل سیاه و کمی زرد چوبه مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و کاملا مواد را مخلوط کنید

مواد مخلوط شده ترشی مخلوط خاله خانم

اگر از ادویه ترشی** استفاده میکنید در آخر کار ادویه را روی مواد بپاشید و هم بزنید .

در ظرف مورد نظر ، مخلوط مواد را بریزید و بعد سرکه قرمز را روی مواد بریزید تا تمام سطح ظرف را پرکند . دقت کنید که روی مواد کاملا با سرکه پوشانده شود .

ادویه ترشی :

مواد لازم :
پودر گلپر ==۱۰۰ گرم
ریشه جوز بویا پودر شده ==۲۵ گرم
جوز رنده شده ==۲ عدد
دارچین ==یک قاشق چایخوری
فلفل سیاه ==یک قاشق چایخوری
پودر رازیانه ==۵۰ گرم
سیاه دانه ==۵۰ گرم
طرز تهیه :

تمام مواد را با هم مخلوط کنید !

* سبزی معطر شامل : مرزه ، ترخان ، گشنیز ، جعفری ، شوید و نعناع است . نسبت مرزه به بقیه مواد کمی کمتر باشد بهتر است .

نکات  :

دقت کنید که مواد هنگام مخلوط کردن کاملا خشک شده باشند ، حتی اگر مقدار خیلی کمی هم آب بینشان مانده باشد باعث کپک زدن ترشی میشوند .

در بعضی از مناطق به مواد بالا بعضی محصولات را اضافه میکنند و بعضی را کم میکنند .

به طور مثال در تبریز ( در کل تبریزی ها ) به مواد بالا یک نوع کلم خاص به نام داش کلمی (کلم سنگ) نیز اضافه میکنند که ظاهری شبیه ترب سفید دارد .

در اصفهان نیز ترشی را بدون سبزی درست میکنند اکثرا .

در یزد سیب زمینی هم به مواد بالا اضافه میکنند !!

و در جنوب هم تقریبا برابر با همه مواد از فلفل استفاده میکنند !!

و …
در هر صورت این مواد معمول ترین مواد ترشی مخلوط است و نسبت کم و زیاد آن بستگی به ذائقه افراد و رسم محلی آنها دارد .
در مورد ادویه ترشی ! من به شخصه پیشنهاد میکنم از ادویه ترشی استفاده نکنید . به دلیل اینکه جدای از بحث طعم خاصی که به ترشی میدهد که کاملا سلیقه ای است ، بعد از مدتی رنگ ترشی را تیره میکند و به نظر من در ماندگاری ترشی نیز اثر منفی دارد . ( این قسمت جزو کشفیات خاله خانم است ! )

وقتی از بیرون ترشی میخرید ، اگر دقت کنید ، فروشنده ترشی ( اگر ترشی باز باشد یعنی بدون بسته بندی ) هنگامی که ترشی را در ظرف میریزد ، ادویه آن را اضافه میکند !! و این به همان دلیل تیره شدن رنگ ترشی بعد از مدتی خاص است و احتمالا همان مسئله ماندگاری کم ترشی با ادویه .

ولی به طور معمول همان مخلوط نمک و فلفل سیاه و زردچوبه، ترشی را به طعم مورد نظر میرساند که باز مقدار و درصد های این مخلوط نیز به ذائقه شما بستگی دارد .

اگر وقت و حوصله داشتید ، میتوانید با قالب های ریز شیرینی نخود چی ، مقداری از هویچ ، خیار ، سیب ترشی و … را قالب بزنید که ظاهر ترشی شما کمی با سایر ترشی ها متفاوت باشد .

در مورد سرکه پز کردن بعضی از مواد غیر از بادمجان و سیر : بعضی ها برای اینکه زودتر ترشی را اسفتاده کنند ، بعضی از مواد را در سرکه سفید یا حتی آب !! چند دقیقه ای میپزند تا مواد نرم شوند و زود تر از زمان معمول ترشی آماده شود .  من این کار را توصیه نمیکنم !  به دلیل اینکه جدای از کدر شدن رنگ ترشی ،  طعم ترشی را نیز تا حدی  تحت تاثیر قرار میدهد .  ولی شما در صورت تمایل میتوانید امتحان کنید . فقط توجه داشته باشید که اگر با آب خالی مواد را پختید ، حتما یک شب تا صبح بگذارید تا مواد کاملا خشک شوند .

و اما دلیل اینکه بهتر است بادمجان  را کمی سرکه پز کنیم این است که بادمجانها به طور معمول کمی تلخی دارند که با اینکار تلخی آنها کاملا گرفته میشود .

پیشنهاد میکنم جدای از ظرف بزرگی که تمام مواد را داخل آن ریخته اید ، یک ظرف کوچک تر که داخل یخچال جا شود و جای زیادی هم اشغال نکند بردارید و مقداری ترشی هم در آن بریزید و در یخچال نگهداری کنید . ترشی در یخچال هم به طور طبیعی زود تر آماده مصرف میشود و هم اینکه هنگام مصرف اگر ترشی کاملا خنک باشد طعم بهتری دارد . در ضمن دقت کنید که جایی که ترشی را نگهداری میکنید دور از تابش مستقیم خورشید و یک جای نسبتا خنک باشد .

=================================

دستور تهیه از آشپزی رنگین

یکی از روشهای نگهداری مواد غذایی گذاشتن ترشی است که به این ترتیب مواد در سرکه طولانی مدت نگهداری میشود . ترشی به علت داشتن ph اسیدی اجازه رشد به میکروب و قارچ را نمیدهد و به همین دلیل در قدیم برای نگهداری مواد و استفاده آن در فصول دیگر سال از این روش استفاده میکردند .

آلبالو و لبو و حتی سیب زمینی ترشی و بادمجان موجب تغییر رنگ سرکه و سایر مواد میشود و در طولانی مدت پس از نگهداری، ترشی تغییر رنگ داده و زیبایی آن از بین رود  بهتر است هر یک از مواد ترشی مخلوط را همزمان با به بازار آمدن انواع میوه و سبزی به طور جداگانه تهیه نموده و هر یک از انواع سبزی ومیوه رادر شیشه های جداگانه نگهداری کرد .

مثلاً در بهار از ونوشک تازه و در تابستان از آلبالو و در پاییز از سایر سبزی و میوه جات ترشی تهیه کرد . و در زمان مناسب  که اصطلاحاً ترشی جا افتاد ترشی ها را با هم مخلوط کرد

برای تهیه ترشی مخلوط  روشهای مختلفی وجود دارد :

۱ ـ  برای تهیه این ترشی میتوان فقط مواد را  در سرکه و نمک ریخته و بگذارید مدتی بماند تا ترشی آماده شود .

۲ـ در روش دوم میتوان ادویه کوبیده و یا ادویه نکوبیده هم اضافه کرد.  من ادویه نکوبیده را ترجیح میدهم چون رنگ ترشی را تغییر نمیدهد

۳ – در روش سوم با اضافه کردن یک دسته سبزی معطر مثل ترخون و برگ کرفس و نعناع و… ویا سبزی خرد شده  میتوان این ترشی را تهیه کرد .

طرز تهیه

برای تهیه  ترشی  ابتدا سبزی و میوه را به دقت شسته وبه قطعات دلخواه خرد و روی دستمال تمیزی پهن کنید تا خشک شود و در ظرف تمیز مخصوص ترشی به همراه  نمک و مقدار کمی زردچوبه  و ادویه و یک دسته سبزی معطر بریزید

در این ترشی از گل کلم ، کلم بروکلی ، هویج ، سیب زمینی ترشی ،موسیر ، کرفس ، لوبیا سبز ،بادمجان ، سیر ،پیاز ، ونوشک ، آلبالو ، فلفل زالزالک ، آلو ، به ، سیب درختی و … میتوانید استفاده کنید .

برای ترشی بادمجان ابتدا بادمجان را در سرکه بجوشانید تا کمی نرم شود بعد در شیشه جداگانه بادمجانها را با سرکه و ادویه و نمک و زردچوبه نگهداری کنید و هنگام استفاده بادمجانها را با کارد یا قیچی برش دهید و با سایر ترشی جات مخلوط کنید .

آلبالو را در فصل تابستان جداگانه تهیه کنید میدانید که آلبالو رنگ سرکه را عوض میکندپس بهتر است جداگانه تهیه شود .

قبلاً تهیه ترشی شپله و ترشی لبو را نوشتم این دو هر کدام دستورالعمل خاص خودش را دارد و باز هم بایستی جداگانه تهیه شوند.

هویج و فلفل و کرفس و لوبیا سبز و سیر و… هر مورد دیگری از سبزیجات که سفت هستند را میتوانید در آب جوش بریزید تا چند دقیقه صبر کنید و روی صافی بریزید تا آب آن جدا شده و بعد در سرکه بریزید اما دقت کنید که زیاد نجوشد. اگر مستقیماً این مواد رادر سرکه بریزید ترشی دیر تر آماده میشود یا اصطلاحاً جا می افتد ولی ماندگاری خوبی دارد و تغییر رنگ نمیدهد فقط کمی در زیر دندان سفت تر خواهد بود و بعضی این نوع را ترجیح میدهند بسته به سلیقه و ذائقه افراد دارد و سرکه کمتری هم به خود جذب میکند .

موسیر حتماً باید پس از خرد شدن چند بار  آب گرم رویش  بریزید و آب آن را عوض کنید و بعد در سرکه بریزید.

بعد از اینکه این ترشی ها را جداگانه تهیه کردید و اصطلاحاً ترشی جا افتاد میتوانید به غیر از ترشی لبو و آلبالو هم را با هم مخلوط کنید و هنگام استفاده لبو و آلبالو را هم به آن اضافه کنید به این ترتیب ترشی تا زمانی که از آن مصرف میکنید خوش رنگ و زیبا خواهد بود . نکته مهمی که در تهیه جداگانه این ترشی ها هست این است که انداختن این ترشی شما را خسته نمیکند و همزمان نیست .حتی میتوانید مثلاً وقتی که یک عدد گل کلم خریداری میکنید . تکه ای از آن را قطعه فطعه کنید و در سرکه انداخته وبه این ترتیب این ترشی را آماده کنید. و در مورد سایر مواد نیز همین کار را انجام دهید و آخر سر همه ترشی ها را با هم مخلوط کنید .

================================

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. RANA گفت:

    با تشکر لطفا اشپزی های اسان را نیز به نمایش بگذارید

  2. محبوبه گفت:

    لطفا طرز تهیه هر چیزی رو ایمیل کنید بهتره

  3. خدیجه گفت:

    سلام لطفاعکس مراحل آماده کردن غذاروهم توسایت بذارید

  4. zahra گفت:

    سلام.لطفا طرز تهیه ترشی هفت بیجار رو دقیق بگین. باتشکر فراوان

  5. ایناز گفت:

    روشهای ساده تری برای ترشی ها بگین

  6. عسل بانو گفت:

    ببخشی ترشی هفت لشکر همدان رو به اسم خالوتن نوشتین.یعنی سه هزار سال تمدن ما رو نادیده گرفتین رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *