دستور تهیه کتلت مرغ

آشنایی با آموزش درست کردن و تهیه کتلت مرغ

دستور تهیه کتلت مرغ

روش و نحوه درست کردن یه نوع کتلت بنام کتلت مرغ رو در ادامه توضیح داده ایم

برای دیدن آموزش درست کردن این کتلت و نکته برداری ادامه را مشاهده بفرمایید

مواد لازم برای تهیه کتلت مرغ برای چهار نفر :

گوشت مرغ بی استخوان ==۵۰۰ گرم
پنیر گودا ===۵۰ گرم
تخم مرغ ==== دو عدد متوسط
هویچ == دو عدد متوسط
سیب زمینی == یک عدد متوسط
پیاز ==یک عدد کوچک
سیر سبز خرد شده ==نصف استکان
گشنیز و جعفری ==جمعا نصف استکان
ماست چکیده موسیر == دو قاشق غذا خوری ( سرصاف )
آرد سیب سیب زمینی ==یک قاشق غذا خوری
روغن مایع ==یک قاشق غذا خوری
نمک، فلفل و ادویه دلخواه ==به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت مرغ :

گوشت مرغ بی استخوان را همراه با یک عدد پیاز کوچک خرد شده و کمی نمک و ادویه دوبار چرخ کنید (یا کاملا میکس کنید) تا یکدست شود.
سیب زمینی را ( به صورت خام ) رنده کنید .
هویج خام را ریز خرد کنید.
کاسه ای آماده کنید، یک عدد تخم مرغ داخل آن بشکنید و با چنگال بزنید تا کاملا باز شود. کمی نمک و ادویه به آن اضافه کنید؛ ابتدا سینه مرغ چرخ شده و بعد به ترتیب سیر سبز خرد شده، روغن مایع، آرد سیب زمینی، هویچ ریز رنده شده و در آخر ماست چکیده را داخل کاسه بریزید و مواد را خوب هم بزنید. تا یکدست و مزه دار شوند . بگذارید مایه ۱۰ دقیقه در دمای آشپزخانه استراحت کند.
سپس سیب زمینی و پنیر گودا رنده شده و گشنیز و جعفری خرد شده را به مایه اضافه کنید و بعد از اینکه مواد را هم زدید ، یک عدد تخم مرغ باقیمانده را جداگانه بشکنید (تا از سلامت آن مطمئن شوید) بعد همراه نمک و  ادویه دلخواه و یک قاشق روغن مایع به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید .
کف یک ظرف مخصوص فر ( پیرکس یا انواع مختلف قالب های مستطیل شکل) کاغذ نچسب بیندازید، روی کاغذ را کمی چرب کنید و مایه ی فوق را داخل ظرف بریزید. سطح آنرا صاف کنید و بعد با یک تکه دیگر کاغذ  نچسب روی مواد را کاملا بپوشانید.

ظرف را به مدت ۵۰ دقیقه داخل فری که از قبل با ۲۰۰ درجه سانتیگراد (=۴۰۰ درجه فارنهایت=شماره۶) به مدت ۱۵ دقیقه روشن کرده اید ( تا کمی داغ شده باشد،) با همان دما قرار دهید .
بعد از اینکه داخل مواد کاملا پخت، روی مواد را باز کنید و به مدت کافی (تا زمانی که طلایی شود) بدون درپوش، زیر گریل قرار دهید و بعد از اینکه روی کتلت به رنگ دلخواه رسید، در ظرف مورد نظر سرو کنید.

نکات آموزشی کتلت مرغ :
استفاده از پنیر گودا برای بهره بردن از طعم خاص آن است و تاثیری در انسجام مایه ندارد . در صورتیکه طعم آن را نمی پسندید می توانید آنرا از ترکیب مواد حذف و یا در صورت تمایل به استفاده بیشتر از پنیر گودا، مقدار فوق را تا دو برابر افزایش دهید .

وجود ماست چکیده در ترکیب این کتلت هم به انسجام مایه اولیه کمک می کند و هم تعادل جالبی بین طعم مواد استفاده شده در این خوراک ایجاد میکند.

در صورت تمایل می توانید کتلت مرغ را در تابه نیز سرخ کنید .

می توانید با توجه به خواص و طبع انواع ادویه و طعم دهنده ها به دلخواه از موادی مثل انواع فلفل پودر شده، کرفس خام ریز رنده شده ( حداکثر به اندازه نصف استکان )، مقداری ترخان یا شود خشک و … نیز استفاده کنید. ( مواد به کار رفته شده در این غذا عموما طبع سرد و شور دارند پس از مواد یا ادویه های طبع گرم و شیرین استفاده نکنید )

قبل از ریختن مواد روی کاغذ نچسب بهتر است سطح آنرا با کمی روغن مایع چرب کنید. و بعد روی مواد را بعد از صاف کردن کاملا بپوشانید . به دلیل استفاده از ماست و پنیر گودا بافت این کتلت بسیار ظریف است و در صورت نپوشاندن سطح آن داخل فر، به زودی رویه بسته و می سوزد ولی داخل آن خام می ماند .

انواه کتلت ها و انواع کوکو ها را در اینده در سایت اموزش اشپزی اسان ببینید

منبع:

مطبخچی مطبخ خاله خانوم

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. پ عسکری گفت:

    برنامتون خوبه مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *