طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

آشنایی با طرز تهیه خورشت (خورش) قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

خوب خورش قورمه سبزی یک خورشت ! مشهور و معروف بین ایرانیا هست که خیلیا اونو دوس دارن

آشپزی آسان این دفه مطالبی جالب و نکاتی که خیلیاتون نشنیدین رو با مواد لازم و آموزشهای مختلف

درباره طرز تهیه این نوع خورش رو گرداوری کرده که در ادامه میتونید بخوانید

مواد لازم برای درست کردن خورش قورمه سبزی :

گوشت مغز ران گوسفند با قلم یا راسته بی استخوان /گوساله ۷۰۰ گرم

سبزی قورمه سبزی /یک و نیم کیلو

لوبیا قرمز/دو سوم لیوان

لیموعمانی /۷ عدد

پیاز/۱ عدد

نمک ، فلفل و زردچوبه /به میزان کافی

روغن / به میزان لازم

رب گوجه فرنگی /در صورت تمایل ۱ قاشق

آبغوره /درصورت تمایل

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی :

پیاز را ریز خرد کرده همراه با گوشت سرخ کنید. لوبیا قرمز را از قبل در ۲ لیوان آب خیسانده و بگذارید تا کمی بجوشد ، سپس آب آن را خالی کنید. سبزی را پاک کرده ، ریز خرد کرده و در حدی که آبش کشیده شده و صدای سرخ شدن سبزی به گوش برسد ولی سیاه نشود، سرخ کنید. لوبیاقرمز، لیموعمانی سوراخ شده (برای اینکه مزه لیموعمانی از آن خارج شود) ، گوشت ، پیاز ، فلفل و زردچوبه بار گذاشته تا همه مواد با هم بپزند.

وقتی که گوشت نیم پز شد ،نمک آن را اندازه کرده وبگذارید تا خورش جا بیفتد. چاشنی آن را اندازه کنید.

 

نکات ریز (سبزی):

۱ ـ سبزی قورمه شامل تره ۵۰۰ گرم ، جعفری ۶۰۰ گرم ، گشنیز۱۵۰ گرم ، اسفناج ۱۵۰ گرم و شنبلیله ۵۰ گرم است.

۲ـ بهتر است سبزی خورش قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می افتد.

۳ ـ حتی الامکان از سبزی تازه استفاده کنید. چرا که خورش خوشمزه تر و خوش رنگ تر می شود و صد البته ویتامین های موجود در سبزی بهتر حفظ می شود.

۴ـ اگر می خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و موقع پخت سرخ کنید تا سالم تر و خوش رنگ تر (سبزتر) باشد. چون از نظربهداشت غذا روغن مایع نباید یخ بزند و مصرف روغن جامدهم برای سلامتی مضر است.

۵ ـ شنبلیله خورش نباید زیاد باشد چون خورش تلخ می شود.

۶ ـ در برخی از نواحی اصولا از شنبلیله استفاده نمی کنند چرا که ماندگاری بوی آن را نمی پسندند.

۷ ـ در شهرهای آذربایجان گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر به ترکیب سبزی اضافه می شود و شنبلیله از آن میان حذف می شود.

۸ ـ اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی افتد.

۹ ـ در بعضی از نواحی شمال کشور، سبزی های محلی خود را نیز به قورمه سبزی اضافه می کنند.

۱۰ ـ سرخ کردن زیاد سبزی(که در تهران و در میان بعضی از خانواده ها مرسوم است) باعث می شود رنگ آن تیره شده و خاصیت خود را از دست بدهد و غذا سنگین شود(معده را اذیت کند).

۱۱ ـ نسبت سبزی های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد. ولی در هر حال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می شود. اسفناج زیاد به خورش ، مزه خورش آلو اسفناج می دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد.

۱۲ ـ نکته دیگر آنکه اگر سبزی موقع خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریخته و به خورش اضافه کنید.

۱۳ ـ هنگام سرخ کردن ، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می شود.

نکات ریز (گوشت):

۱ ـ گوشت قورمه نباید خیلی ریز باشد. در اندازه گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد.

۲ ـ از گوشت راسته نیز می توان استفاده کرد.

۳ ـ استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده دارد ولی این خورش باگوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر است .

نکات ریز (لوبیا):

۱ ـ لوبیای قورمه سبزی، لوبیای قرمز است.

۲ ـ در بعضی از شهرها (شهرهای خراسان) از لوبیا چشم بلبلی استفاده می شود.

۳ ـ در بعضی از شهرهای استان آذربایجان از لوبیا چیتی استفاده می شود.

۴ ـ در شهر دامغان خانم های قدیمی از لپه استفاده می کنندو چاشنی خورش آبغوره است و جالب آنکه گاهی به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ هم استفاده می کنند.

۵ ـ در بعضی از شهرهای شمالی این خورش را بدون لوبیا ، چاشنی، رب گوجه فرنگی ، آبغوره یا رب غوره طبخ می کنند. این نوع قورمه سبزی نیز خورش خوشمزه ای است که برای معده سبک است و بعد از خوردن آن احساس سنگینی نمی کنید.

نکات ریز (چاشنی):

۱ ـ به عنوان چاشنی معمولا فقط از لیموعمانی استفاده می کنند.

۲ ـ لیموعمانی همراه با آبغوره استفاده می شود.

۳ ـ از غوره استفاده می شود(که به قورمه سبزی غوره معروف است و در این صورت معمولا لوبیای چشم بلبلی است).

۴ ـ به کار بردن رب گوجه فرنگی همراه با لیموعمانی ، از میزان رنگ سبزی خورش می کاهد.

۵ ـ از گرد لیموعمانی استفاده می شود که البته رنگ خورش را تیره می کند.

۶ ـ برخی نیز از چاشنی آب نارنج استفاده می کنند.

منبع:هنر آشپزی،شماره ۴۱

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

=====================================================

طرز تهیه قورمه سبزی کارمندی (سریع السیر)

این قورمه سبزی که می خوام بگم، حسنش اینه که خیلی سریع (تقریباً ۱ ساعته) آماده می شه و زیاد وقت شما رو نمی گیره. واسه همینم برای اوناییکه وقت زیادی ندارن (مثل کارمندها) مناسبه و اسمشو گذاشتم قورمه سبزی کارمندی.

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر:

۲۰۰ گرم گوشت خورشی (ماهیچه گوسفندی تقسیم شده)

۱ پیاز متوسط

۲۵۰ گرم سبزی قورمه سبزی. توضیحشم اینکه سبزی قورمه سبزی آماده و خرد شده رو می تونید از بیرون تهیه کنید که معمولاً کیفیتشم بد نیست. اگه جای مطمئنی سراغ ندارید می تونید تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله (از همه بیشتر تره و از همه کمتر شنبلیله، چون شنبلیله زیادی، خورشتون رو تلخ می کنه) رو تهیه کرده و پس از شستن، روی تخته مخصوص خرد کنید. دقت کنید که سبزی قورمه سبزی باید خیلی خیلی ریز باشه (اگرچه سبزی خیلی خرد شده خواصشو از دست می ده ولی قورمه سبزی همینه دیگه!). چنچنه یه جایی گفته اگه به سبزی قورمه چند برگ اسفناج و کمی شوید اضافه کنید، بهتر میشه. خاله خانم هم با ۱۰% اسفناج موافقه. آقای دریابندری از شنبلیله استفاده نمی کنه و جاش از نعنا برای معطر کردن خورش استفاده می کنه و خانم منتظمی هم اگه اشتباه نکنم اضافه کردن یه چند تا پیازچه رو به سبزی قورمه توصیه کرده.

یک چهارم لیوان لوبیا قرمز یا لوبیا چشم بلبلی.

لیمو عمانی ۲، ۳ تا بس

پیاز رو خرد کنید و اونو تو روغنی که قبلاً ته زودپز داغ کردید بریزید (قبل از ریختن پیاز خرد کرده شعله رو کم کنید). یه کم زردچوبه و نمک بزنین و بذارین پیاز طلائی بشه. بعد گوشت رو اضافه کنید یه با قاشق چوبی جابجاش کنید تا رنگش عوض بشه. حالا وقت اضافه کردن سبزیه. سبزی رو هم با گوشت و پیاز داغ کمی سرخ کنید. بعدش ۲ لیوان آب بریزید روش. لیمو عمانی رو با چنگال سوراخ کنید و به همراه باقی نمک و فلفل اضافه کنید. در زودپز رو بذارید تا ۵۰ دقیقه بپزه. نگران نباشید! لوبیا رو یادمون نرفته. چون لوبیا ممکنه تو زودپز له بشه، بهتره اونرو جداگانه با کمی نمک بپزید تا آبش به خورد خودش بره. یادتون نره که قبلاً لوبیا رو بزارین خیس بخوره و یه چندباری آبشو بریزید و عوض کنید و گرنه مسئولیت عواقبش با خودتون! در زودپز رو که باز کردید، لوبیا رو با نصف استکان آب لیمو یا دو سه تا قاشق آب قوره به خورش اضافه کنید. همچی که یه جوش زد غذا رو از رو گاز بردارید.

قورمه سبزی رو میشه به همین سادگی آماده کرد. اما این تمام داستان قورمه سبزی ایرانی نیست. به نظر من بیشتر و کمتر کردن فلان سبزی یا ادویه و یا نوع لوبیا تاثیر زیادی در طعم خورش نداره. پس رمز درست کردن یه خورش قورمه سبزی خوشمزه چیه! به نظر بنده بیشترین تاثیر رو زمان پخت خورش و درجه حرارت شعله اجاق گاز داره. یادمه وقتی ما بچه بودیم، مادرم از یه آرام پز برقی برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می کرد. شب قورمه سبزی رو بار می گذاشت تا فردا. اگه دستور پخت قورمه سبزی رو توی وبلاگ خاله خانم (که صد البته استاد مسلم آشپزای دنیای مجازیه)، کتاب مستطاب آقای دریابندری و هنر آشپزی خانم منتظمی هم نیگا کنید، زمان پخت رو برای اون حداقل ۳ تا ۴ ساعت رو شعله کم در نظر گرفتن. اینا همش یعنی اینکه اگه می خواهید یه قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه داشته باشید بهتره به جای استفاده از زودپز، از شعله کم و زمان زیادتر پخت استفاده کنید.

بعضیا، ترکها اغلب، دوست دران خورشتشون روغن بندازه. خاله خانم رمز روغن انداختن خورش رو سرخ کردن زیاد سبزی قبل از ریختن تو خورش و آقای دریابندری یه جایی تو کتاب مستطاب اونو تو ریختن کمی آب سرد یا اضافه کردن چند قطعه یخ به خورش در حال جوشیدن می دونه. من خودم خورش قورمه سبزی رو با یه وجب روغن روش دوست ندارم، واسه همینم هیچ کدوم از این روشها رو امتحان نکردم و اظهار نظر نمی کنم.

یه نکته دیگه زمان اضافه کردن سبزیه. تا اونجائیکه من از آشپزی مادرم یادمه، سبزی قورمه سبزی رو معمولاً با اون روغنای هیدروژنه جامد (که خیلی هم میگن مضره) حسابی سرخ می کرد تا رنگش عوض شه و بعد اونو تو فریزر نگه می داشت و بعداً همراه گوشت تو خورش می ریخت. ولی این روزها کسی از روغن جامد استفاده نمی کنه. از طرفی تو کتابای آشپزی معمولاً سبزی رو زیاد سرخ نمی کنن و میگذران یه ساعت آخر به غذا اضافه می کنن. علتشم حساسیت ترکیبات ویتامینی موجود در سبزی هاست. اصولاً هرچی که سبزی کمتر خرد بشه، در حرارت کمتری سرخ بشه و زمان کمتری پخته بشه، از لحاظ بهداشت غذایی بهتره.

نکته آخر نوع گوشت مورد استفاده در طبخ خورشه. آقای دریابندری تو دستور طبخ قورمه سبزی (کتاب مستطاب، جلد اول، صفحه ۸۵۹) ماهیچه گوسفندی با قلم رو توصیه می کنه ولی خاله خانم میگه که از راسته گوساله هم میشه برای قورمه سبزی استفاده کرد.

منبع:میز غذا

=========================================

روش سرخ کردن ‌سبزی‌ قورمه ‌سبزی‌

اگر برای‌ تهیه ی‌ خورش‌ قورمه ‌سبزی‌ و کرفس ، سبزی‌ آنها را برای‌ ساعت‌ها سرخ‌ کنید تا تغییر رنگ‌ دهد، دیگر‌ نباید انتظار داشته‌ باشید که‌ هیچ‌ ویتامینی‌ در این‌ سبزی‌ها باقی‌ بماند. به عبارتی، این‌ سبزی‌ دیگر ماده ی‌ غذایی‌ محسوب نمی ‌شود، بلکه تفاله ‌ای‌ است‌ که‌ ارزش‌ غذایی‌ ندارد، چون‌ سرخ‌ کردن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌ در روغن‌ بسیار داغ‌ (سرخ‌کن‌ها) برای‌ سبزیجات‌ مضر است و ویتامین‌ C، E، B1، B6 و اسید فولیک‌ آنها را از بین‌ می ‌برد.

به‌ عنوان‌ یک‌ قانون‌ کلی‌ در هنگام‌ تهیه ی‌ غذا هر چه‌ آب، زمان‌ و روغن‌ کمتری‌ استفاده‌ شود، مواد مغذی‌ کمتر از بین خواهند رفت.

————————————————

خورش قورمه سبزی خلاصه و مفید

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر:

سبزی(تره،جعفری،کمی شنبلبله)=یک کیلو

گوشت ماهیچه یا مغز ران بدون استخوان(یا ۷۵۰گرم با استخوان)=نیم کیلو

لوبیای قرمز یا چشم بلبلی=۱/۲ پیمانه(۱۰۰گرم)

لیمو عمانی درسته=۳ تا ۴ عدد

گرد لیمو=یک قاشق سوپخوری

پیاز سرخ کرده=۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

روغن=۲۵۰گرم (یک پیمانه)

طرز تهیه:

گوشت را تکه تکه می کنیم و با پیاز سرخ کرده و لوبیا و لیمو عمانی و سه چهار لیوان آب می گذاریم نیم پز شود،بعد سبزی را به دقت تمیز می کنیم و می شوییم،آب سبزی که کاملا گرفته شد ریز خرد می کنیم. بعد سبزی را با روغن کمی سرخ می کنیم و داخل خورش می ریزیم می گذاریم خورش آهسته بجوشد و به روغن بیفتد.ممکن است به جای گرد لیمو ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری آبلیمو به خورش بزنیم.

 =======================

دستور تهیه خورش قورمه سبزی از دیدگاه خاله خانم با نکات اموزشی

مواد لازم برای ۴-۶ نفر :

سبزی* ===۷۵۰ گرم

لوبیا قرمز ===نصف لیوان

گوشت ران گوسفند یا راسته گوساله ===۵۰۰ گرم

لیمو امانی ==۴-۵ عدد

پیاز ===۱ عدد

آبلیمو ===به مقدار لازم

نمک ، فلفل ، زرد چوبه ==به مقدار لازم

طرز تهیه :

لوبیا قرمز را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید .

برای اینکه لوبیا هنگام طبخ ، رنگ خورش را تیره نکند ، یک بار لوبیا را با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و آب آن را کاملا خالی کنید

سبزی را بعد از پاک کردن و شستن کاملا ریز خرد کنید . مقداری سبزی را تفت دهید تا آب آن کشیده شود ولی رنگ سبزی تغییر نکند .

پیاز را خلال خرد کنید و در مقداری روغن همراه با کمی زرد چوبه سرخ کنید تا سبک شود . گوشت را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند . لوبیا ، سبزی و لیمو امانی را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه مواد را روی حرارت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند . ( مواد را به آرامی هم بزنید تا سبزی آب نیندازد و لوبیا ها له نشوند ) بعد ۳ لیوان آب ولرم داخل مواد بریزید ، حرارت زیر خورش را زیاد کنید تا آب بجوشد . بعد از جوشیدن آب ، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب آن را ببنید و ۲-۳ ساعت صبر کنید تا خورش کاملا جا بیفتد .

در این مدت به خورش سر بزنید تا مطمئن شود آب کافی دارد .

۵-۱۰ دقیقه آخر نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و در صورت تمایل به ترش تر شدن مزه خورش ، دو تا سه قاشق غذا خوری آبلیمو داخل خورش بریزید و بگذارید خورش با درب باز مراحل آخر طبخ را طی کند .

نکته :

* مهم ترین نکته در مورد خورش قورمه سبزی ، سبزی خورش است . طبق معمول انواع خوراک سنتی، خورش قورمه سبزی نیز در نواحی مختلف به روشهای مختلفی تهیه میشود که عمده تفاوت این روشها با هم ، گذشته از نوع لوبیای مصرفی، نوع سبزی استفاده شده و درصد آنها در مخلوط نهایی سبزی است.

به طور معمول سبزی قورمه سبزی را با درصد های زیر مخلوط میکنند :

تره ———– ۳۵ %

جعفری —— ۳۰ %

گشنیز——– ۱۵ %

اسفناج —— ۱۰ %

شنبلیله —– ۱۰ %

البته همانطور که گفتم این درصد و حتی این ترکیبات در نواحی مختلف گاهی متفاوت است . به طور مثال در شمال کشور از یک نوع سبزی به نام “خلواش ” نیز داخل سبزی قورمه استفاده میشود. یا گاهی کنار خلواش مقداری “چوچاق” نیز مخلوط میکنند .

در تبریز مقدار تره و اسفناج بیشتر از حد معمول است که باعث میشود کمی طعم خورش تند تر باشد و نیز مقداری نیز برگ ” داش کلمی ” ( یا همان کلم سنگ سفید ) داخل سبزی استفاده میشود و شنبلیله کلا از ترکیب حذف میشود .

و در نواحی مختلف نیز به همین صورت تفاوت هایی هست . ولی معمولا ترکیب سبزی این خورش در تهران به صورتی است که در بالا ذکر شد .

موقع تفت دادن سبزی دقت کنید که سبزی و روغن را همزمان با هم روی حرارت بگذارید و صبر نکنید تا سبزی روی حرارت خشک شود بعد روغن را اضافه کنید . اینکار باعث تیره شدن رنگ سبزی و نهایتا خورش خواهد شد . ولی اگر روغن را از ابتدا به خورش اضافه کنید رنگ خورش روشن تر خواهد بود .

مطابق معمول تمام خورش های سبزی دار ، توجه داشته باشید که سبزی را کاملا ریز خرد کنید . درشت بودن اندازه سبزی علاوه بر طولانی کردن زمان پخت ، باعث میشود خورش نهایتا ظاهر نامطلوبی داشته باشد .

خانم زیبا مالک از مربیان با تجربه و به نام آشپزی، عقیده دارند کمتر کسی مثل ایشان خورش قورمه سبزی را به روغن می اندازد ! ایشان گفتند راز و رمز به روغن انداختن خورش قورمه سبزی اولا خرد کردن سبزی به روش کاملا ساطوری یا خرد کردن آن در دستگاه سبزی خرد کن است ( در این مورد با هم اتفاق نظر داشتیم ) و دوما سرخ کردن سبزی در روغن نسبتا زیاد به مدت حداقل یک ربع !

ضمن احترامی که برای شخص ایشان و تجربیات ارزنده اشان قائلم ، ضمن تائید حرف ایشان – که این امر باعث به روغن افتادن خورش میشود – خاطر نشان کنم اگر خورش قورمه سبزی در آخر یک وجب روغن هم روی آن نباشد مشکلی ایجاد نمیکند ! بلکه بسیار هم سالم تر و مفید تر است !‌ چراکه سرخ کردن سبزی به این صورت به طور کلی باعث از بین رفتن تمام ویتامینها و فیبر موجود در سبزی میشود .

در مورد فریز کردن سبزی قورمه نیز بهتر است سبزی را بدون اینکه سرخ کنید داخل فریزر نگهداری کنید. زیرا از نظر علمی توصیه شده است که روغن مایع هرگز نباید در فریز یخ بزند و برای سرخ کردنی های داخل فریزر بهتر است از روغن جامد استفاده شود . و استفاده از روغن جامد نیز همانطور که میدانید برای سلامتی بسیار مضر است ! در نتیجه – تجربه نشان داده است – اگر سبزی قورمه را بدون اینکه سرخ کنید در فریزر نگهداری کنید ، هم سلامت آن تا حد زیادی حفظ میشود و هم در رنگ نهایی خورش تائیر مثبت دارد.

در مورد لوبیا نیز به همین صورت تنوع در نواحی مختلف دیده میشود . به طور سنتی لوبیا قرمز برای خورش قورمه سبزی استفاده میشود .

در تبریز و بعضی از شهر های استان خراسان به جای لوبیای قرمز از لوبیای چشم بلبلی استفاده میشود و در بعضی از شهر ها ( مثل دامغان ) به طور کلی لوبیا جای خود را به لپه داده است و حتی گاهی با لوبیای چیتی هم این خورش تهیه میشود نوع لوبیای مصرفی در این خورش کاملا سلیقه ای است .

نوعی خاص از خورش قورمه سبزی نیز در شهر لاهیجان ( و شاید سایر شهر های شمالی ) تهیه میشود که گونه منحصر به فردی از خورش قورمه سبزی است !!

علاوه بر سبزی هایی که در بالا اشاره شد، یک نوع سبزی محلی دیگر به نام ” اناریجه ” که از آن برای تهیه ماهی شکم پر هم استفاده میشود – درصد بالایی از سبزی قورمه سبزی را به خود اختصاص داده است و به جای چاشنی لیمو از آبغوره استفاده میشود و کلا هیچگونه لوبیایی داخل خورش دیده نمیشود ! و حتی گاهی به جای گوشت قرمز از فیله ماهی یا مرغ استفاده میکنند !

شاید به علت کمبود اسم این خورش را قورمه سبزی مینامند ! وگرنه من به شخصه هیچ شباهتی بین این خورش شمالی خیلی خوشمزه با خورش قورمه سبزی معمولی مشاهده نمیکنم !!!

ضمنا گوشت مورد استفاده در خورش قورمه سبزی بهتر است قدری از گوشت خورشی معمولی ( ۳ در ۳) درشت تر باشد . این خورش معمولا با گوشت گوسفند بدون چربی، مجلسی تر است ولی اگر از گوشت گوساله استفاده میکنید بهتر است از قسمت راسته باشد .

(( از خاله خانم نشنیده بگیرید ولی من شخصا قورمه سبزی را با ماهیچه گوسفند – که کمی هم چربی داشته باشد چه بهتر !!! – ترجیح میدهم ))

نکات دانستنی :

لیمو امانی همان لیمو ترش معمولی خشک شده است . اما شهرت آن به اسم لیمو ” امانی ” به دلیل این است که شهر امان پایتخت کشور اردن معروف ترین نوع لیمو را دارد . کشورهای اردن، لبنان و فلسطین بین سایر کشورها از نظر محصولات مرکباتی ، بسیار به نام هستند و طعم و عطر این محصولاتشان مثل پسته دامغان یا سیب اهر و یا زعفران قائن و خربزه مشهد!! شهرت جهانی دارد. ولی بعضی ها به اشتباه، این لیمو را لیموی عمانی مینامند. چنانکه میدانید کشور عمان فاقد هر نوع محصولات مرکباتی معروف است و زیتون این کشور بسیار معروف است !‌

در مورد استفاده از لیمو امانی نیز همانطور که قبلا توضیح داده ام، بهتر است به جای سوراخ کردن پوست لیمو با چنگال، لیمو را با چاقو از وسط ببرید و هسته های آن را خارج کنید و به همین صورت داخل خورش استفاده کنید تا به جای طعم پوست لیمو ، از طعم و عطر خود لیمو بهره مند شوید .

بعضی ها نیز از گرد لیمو امانی استفاده میکنند که در بعضی از خوراک ، باعث کدر و تیره شدن رنگ خوراک میشود . و معروف ترین روش استفاده از لیمو امانی نیز همان روش خیساندن در آب ولرم و بعد سوراخ کردن پوست لیمو و استفاده از آن داخل خورشهاست که راجع به این موضوع قبلا کاملا توضیح داده ام . در این روش بیشتر از آنکه عطر و مزه لیمو داخل خورش شود ، خورش مزه پوست لیموی خشک شده میگیرد و روش زیاد جالبی به نظر نمیرسد . (( البته با نهایت احترام به پیشکسوتانی که همچنان از این روش استفاده میکنند عقیده و تجربه و تحقیقات شخصی را بیان کردم ))

ولی خوب در هر صورت از هر کدام از روشها که استفاده میکنید ، دقت داشته باشید که لیمو امانی در خورش بیشترین مقدار چربی را به خود جذب میکند و بهتر است هنگام میل کردن غذا ، از خوردن لیموی داخل خورش صرف نظر کنید .

منبع:

خاله خانوم

انواع خورشت یا خورش در اینده از آشپزی آسان

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. شایسته گفت:

    خیلی از وبلاگت متشکرم /

  2. فرزانه گفت:

    بسیار بسیار ممنون

  3. بیتا گفت:

    ممنون از وبلاگت…چرا خورشت جا نمیفته؟

  4. مریم اقائی گفت:

    سلام واقعا به خاطر اطلاعاتتون سپاسگزارم موفق باشید

  5. نسرین گفت:

    سلام خیلی عالی بود خیلی به کارم اومد مخصوصا زمان پخت ها

  6. گندم گفت:

    مامان من اگه فصل ریواس باشه بجای چاشنی استفاده می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *